Foto: Tor Johnsson/pressbild
Jonas Nordling. Foto: Tor Johnsson/pressbild

Det finns ingen snabb hjälp för mediebranschen att få från statligt håll, konstaterar Jonas Nordling, ordförande för Journalistförbundet. 

Finansiering av public service, sänkt digital momsskatt och omställningsstöd. Det är vad som behövs för att rädda journalistiken, menar Jonas Nordling. Och det behöver hända snabbt.

Nya kulturministern Alice Bah Kuhnke svarar undvikande på frågor om den nylagda budgeten i fredagens intervju i P1 morgon.

– Det är en komplex fråga. Det behövs en tydlig mediepolitik och det kommer jag återkomma till, svarade hon på frågan om vad hon anser om att allt färre stora aktörer äger medierna.

I budgetpropositionen framgår det att presstödet kommer ligga stilla den kommande mandatperioden och mediebudgeten i sin helhet innehåller inga större förändringar från tidigare år.

– Det är uppenbart att det, med den budgetproposition och frånvaron av några som helst konstruktiva förslag på att lösa krisen som finns i journalistiken i dag, inte finns någon snabb hjälp att få från statligt håll, säger Jonas Nordling.

I dag är momssatsen högre för digital press än tryckt, något som Jonas Nordling säger missgynnar den digitala journalistiken.

– Det finns naturligtvis politiska beslut som skulle kunna hjälpa, till exempel att ta bort reklamskatten, men framförallt sänka den digitala momsen.

En annan viktig del är att hitta ett sätt att finansiera public service – och det måste gå snabbt, säger Jonas Nordling.

– De som inte ser på traditionell TV i dag behöver inte betala TV-licensen. Det funkar inte utifrån folks mediekonsumtion, säger han.

Det som framför allt behövs för att rädda den krisande journalistbranschen, menar han, är ett omställningsstöd.

– Vi la för ett och ett halvt år sedan ett förslag om omställningsstöd, som skulle rädda många redaktioner. Men det krävs att politikerna tar det på allvar. Här finns ett politiskt ansvar att ta, säger Jonas Nordling.

Alice Bah Kuhnke sa i DN (24/10) att ambitionen är att under första halvan av 2015 ta fram en långsiktig och hållbar mediepolitik. Hur borde en sådan se ut?

– Bortsett från public service så är min grundinställning att ingen publicist vill vara beroende av statliga allmosor. Fri press bygger på egen finansiering. Men vi är i en process där vi måste säkerställa att det finns omställningsstöd tills branschen återhämtar sig.

– Vi hoppas att nya kulturministern är intresserad av att höra hur vi resonerar, det som åtminstone är positivt är att presstödsnämnden visat intresse att lyssna på våra förslag.