Bild: Press/ Jarle H. Moe/Bring
Bild: Press/ Jarle H. Moe/Bring

VÄGTRANSPORTER Östeuropeiska lastbilschaufförer, som kör varor för bland annat Ikea, tvingas bo i sina bilar i flera månader. »I många fall väljer chaufförerna att stanna kvar för att man trivs«, säger Brings svenska informationschef Adam Leth.

BBC har intervjuat lastbilschaufförer anställda av Bring Trucking. Företaget ägs av Norska staten, men Bring Trucking, har sin adress i Slovakien. Chauffören i reportaget sätter aldrig sin fot i Slovakien, men betalas ändå efter Slovakisk lönenivå. Ersättning som ska täcka mat och husrum räcker inte till. En förare BBC talar med beskriver att arbetsvillkoren får honom att känna sig som »en fånge, som en fågel i en bur«.

Brings svenska informationschef Adam Leth poängterar att inga förare tvingas till att bo i sina lastbilar.

– I många fall väljer chaufförerna att stanna kvar för att man trivs.

Den genomsnittliga lönen Bring Trucking betalar ut, inklusive fast del, bonus och dagsersättning är 2 300 kronor i månaden.

– Det är bättre än genomsnittet för internationella transporter i Europa, säger Adam Leth.

Är det rimliga villkor som förarna i reportaget arbetar under?

 – Det här är baserat på en chaufförs berättelse. Det är inte rimligt att dra hela Bring över en kam. Vi har gått in i det här företaget för att vi ska kunna ha full insyn i våra transporter internationellt. Och också för att kunna använda bra schyssta villkor för våra anställda, säger Adam Leth.

För Magnus Falk, internationell sekreterare på fackförbundet Transport, kommer inte BBC:s avslöjande som någon överraskning.

– Det här är vardag, och ser ut så här också i Sverige. Det är inte bara Bring och Ikea, det är många andra storföretag som köper den här typen av tjänster.

Enligt EU-direktiv ska förare som tillfälligt arbetar i ett annat EU-land, betalas efter värdlandets lönesättning. Transport har försökt få Bring Trucks att teckna kollektivavtal i Sverige, men Bring trucks hävdar att de bara ägnar sig åt internationella transporter, då gäller ett annat regelverk.

– Det finns ett antal gråzoner och vi håller inte riktigt med företag som har den här affärsidén. Vi hävdar att Bring Trucks Slovakia kör nationella transporter i Sverige och bör därför vara bundna av kollektivavtal, de hävdar motsatsen. Kontentan är att de konkurrerar på den nationella marknaden med oschyssta medel. Det underminerar marknaden för de nationella aktörerna.

Adam Leth på Bring avvisar Magnus Falks kritik.

– Bring Trucking kör nästan uteslutande internationella transporter och väldigt sällan cabotagekörningar (transport inom ett lands gränser utfört av företag registrerat utomlands). Det är minimalt, men om vi gör det så följer vi naturligtvis det regelverk som finns för cabotage.

Ska man inte ha svenska villkor om man kör i Sverige?

­­– Vi följer den lagstiftning som finns inom EU. Att vi gått in och äger ett slovakiskt bolag, har vi gjort för att vi vill ha kontroll och för att vi höjer standarden internationellt.

Ikea hävdar att man inte kände till lastbilschaufförernas villkor och tycker att situationen är beklaglig. Josefin Thorell är talesperson för Inter Ikea Group.

– Det är viktigt för Ikea att de som kör våra produkter har bra och rättvisa arbetsförhållanden och vi ser allvarligt på de vittnesmål som hörs i det här reportaget.

– Vi är medvetna om att det finns utmaningar i transportbranschen och vi välkomnar tydligare regelverk i EU, säger Josefin Thorell

Det är dock inte första gången Ikeas förare har dåliga villkor. International transport federation (ITF) har kunnat påvisa att företaget systematiskt utnyttjat låglönearbetskraft för att transportera varor till Västeuropa. Tidigare i år dömdes svenskägda Brinkman Trans-Holland AB, som transporterar växter åt Ikea, för att ha utnyttjat arbetare från Moldavien och Rumänien. Redan för två år sedan, varnades Ikea av ITF, om att deras förare kör med dåliga villkor. Magnus Falk ledde tidigare en arbetsgrupp inom ITF som försökte samarbeta med Ikea kring arbetsrättsfrågor.

–De här är bara ännu ett exempel på att Ikea inte har koll på sina transportörer. De har rätt hög svansföring och vill vara bäst i klassen. Vi hittade en massa skit, men efter två års tid hade vi inte kommit någon vart i dialogen.

–De har världens bästa CSR-policy och vill verkligen framställa sig som bra. Vi tänkte herregud, då måste man kunna jobba med dem, men det har visat sig vara svårare än vad vi trodde. De vill göra saker på sitt eget sätt, säger Magnus Falk.

Ikea avvisar Magnus Falks kritik.

– Vårt arbete är unikt. Men det är tydligt att facket och ITF inte ser saken på samma sätt som vi. Det finns en diskrepans mellan vad vi ser när vi gör våra intervjuer med förare och vad facken ser.

– Transportbranschen är ett komplext nätverk och vi håller på och tittar på hur vi kan nå ut i längre led, så att vi kan få tätare kontakt med också underleverantörerna, säger Joefin Thorell.

Magnus Falk är dock tveksam till huruvida Ikea kan lösa problemen på egen hand.

– Ikea är ett stort svenskt företag som många tycker om, det är tråkigt med svarta rubriker. Men vi tror inte de hittar lösningen på det sätt som de jobbar nu.