Gunilla Svantorp (S)
Gunilla Svantorp (S)

Trots den nya läroplanens syfte att minska betygsinflationen ligger den kvar på samma nivåer. ”Det är jätteallvarligt”, säger riksdagsledamoten Gunilla Svantorp (S).

– Det är jätteallvarligt, betygen förlorar sitt värde om de inte är likvärdiga mellan skolorna. Det är tydligt att betygen har blivit en konkurrensfördel när vi har en överetablering av skolor.

Det är Gunilla Svantorps (S), fram till i går riksdagsledamot i utbildningsutskottet, reaktion på Dagens Arenas granskning av betygsinflationen. Den nya läroplanen, gy11, skulle minska betygsinflationen som en del i att skapa en mer likvärdig skola. Detta har dock inte skett. Lika stor andel elever, 25 procent, får fortfarande högre betyg än resultat på nationella provet.

– Det är ett misslyckande. När betygen är så viktiga för elevernas framtid måste man kunna lita på att det är deras kunskaper som avspeglas, inte något annat, säger Svantorp.

Det är stor skillnad mellan hur generösa skolorna är. Dagens Arena har tittat närmare på Jensens gymnasium i Helsingborg och Folkuniversitetets gymnasium i Karlstad. Där fick mellan 50 och 100 procent av eleverna högre betyg än resultat på nationella provet. En björntjänst, enligt Svantorp, som menar att skolan behöver en rejäl uppgradering.

– Skolan behöver mer personal så att tillfällena eleven får möta läraren blir fler. Jag tror också att vi behöver använda mer oberoende rättning för att komma tillrätta med problemet, men i huvudsak behöver skolan vila från fler reformer, säger Svantorp.

Gruppledare i utbildningsutskottet, Tina Acketoft (FP), hänvisar i ett mail till Skolinspektionens granskning och menar att dialog mellan lärare och skolledare behöver utvecklas, liksom en kontinuerlig återkoppling till eleverna.

– Det behövs uppenbarligen ännu mera utbildning av lärare och rektorer trots tydliga betygskriterier och redan genomförda utbildningsinsatser, något som också Skolinspektionen påpekar i sin senaste kvalitetsgranskning rörande betygen, skriver hon i mailet till redaktionen.