Fatimah Al-Sabbagh, Dan Mohanad, Saba Aldory och Assal Alsawadi. Bild: Sara Mc Key
Fatimah Al-Sabbagh, Dan Mohanad, Saba Aldory och Assal Alsawadi. Bild: Sara Mc Key

Skolkommissionen föreslår obligatoriskt skolval för att minska segregationen. »Det fria skolvalet har ökat segregationen, det är högst osannolikt att krav på att välja skulle ändra på den saken«, säger Jonas Vlachos.

I dag presenterade Skolkommissionen sina förslag på hur skolan ska lyfta kunskapsresultaten. Ett av dem rör det så omdebatterade fria skolvalet. Skolkommissionen vill göra skolvalet obligatoriskt.

– All forskning visar att det fria skolvalet har lett till ökad segregation, oavsett hur man mäter. Hur tänker man sig då att ännu mer skolval ska leda till minskad segregation? Det är högst osannolikt, säger Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Det beror bland annat på att de som utnyttjar det fria skolvalet i hög utsträckning kommer från högutbildade familjer i välbärgade områden. Detta vill Skolkommissionen råda bot på med hjälp av relevant information till alla föräldrar och elever. Men enligt Jonas Vlachos ger information enbart en marginell effekt.

– Det finns studier på informationskampanjer om skolvalet som visar att de enbart påverkar valen i liten utsträckning. Vi vet faktiskt inte om dålig information är ett problem i dag, säger Vlachos.

Han poängterar att obligatoriskt skolval också är omöjligt att genomföra i praktiken eftersom det är oförenligt med skolplikten.

– Vissa kommer ändå inte att välja. Den yttersta konsekvensen blir att de som inte väljer hamnar längst bort, i de allra sämsta skolorna, säger Jonas Vlachos och betonar att kommissionens förslag om viktad skolpeng är bra.

Men vilken är då den bästa lösningen för att minska skolsegregationen? Skolkommissionen lyfter att rektor och huvudmän ska verka för att klasser och skolor får så bred social sammansättning som möjligt. Jonas Vlachos pekar på att rektorns roll i sammanhanget är väldigt begränsad. Men att kommunerna skulle kunna skapa system som ökar den socioekonomiska spridningen. Dock kvarstår problemet med vilken roll friskolorna ska ha.

– Ska de dras in i samma system eller spela på egen planhalva som i dag? Om kommunerna jobbar hårt med integration kommer allt fler välja friskolor. Folk gillar ju integration på idéplanet, men inte i praktiken, säger han.

Den tesen stärks av flertalet studier. Bland annat en från Uppsala universitet som visar att familjer från välbärgade områden väljer skola främst för att välja bort skolor med en blandad social och ekonomisk sammansättning.

Jonas Vlachos är övertygad om att styrningen måste skärpas upp för att få bukt med den ökande segregationen och skiftande kvaliteten. Friskolorna bör göras lika tillgängliga för alla genom att lotta ut platserna, i stället för dagens system som bygger på kötid. Och de kommunala skolorna bör jobba mot segregation i sin antagning. Han slår också ett slag för hårdare krav på de som vill starta friskolor.

– Om fristående aktörer kan etablera sig hur som helst så kommer efterfrågan på dem att öka och därmed segregationen, oavsett hur den offentliga skolan arbetar för att motverka, säger Jonas Vlachos.