Hälften av trängselskatten ska gå till kollektivtrafik i stället för till Förbifarten. Det vill de rödgrönrosa i Stockholm. Men Förbifarten kommer ändå byggas, intygar Socialdemokraterna.

När Socialdemokraterna och Miljöpartiet gjorde upp i regeringsfrågan sköt man upp byggstarten för motorvägsbygget Förbifart Stockholm ett halvår. Dessutom kom man överens om att låta lokalpolitikerna i Stockholm göra upp om finansieringen.

Det har lokalpolitikerna nu gjort, vilket stod klart när de rödgrönrosa presenterade sin gemensamma politik i dag, onsdag. Överenskommelsen innebär att hälften av pengarna från trängselskatten ska gå till kollektivtrafik – i stället för till motorvägsbygget som det var tänkt.
– De närmaste åren framåt ska alla pengar gå till kollektivtrafik, och över hela perioden är det 23 miljarder som vi flyttar över till kollektivtrafik, säger Daniel Helldén, miljöpartistiskt borgarråd i Stockholm till Sveriges radio.

Eftersom det tidigare var tänkt att trängselskatten skulle finansiera 80 procent av motorvägsbygget, står nu projektet utan färdig finansiering. Staten måste nu skjuta till flera tiotals miljarder kronor. Men enligt Socialdemokraterna betyder inte överenskommelsen att det finns någon riska att motorvägen inte byggs. I själva verket innebär den att Miljöpartiet går med på att den byggs, men i så fall till stor del med pengar från staten.
– Oavsett om vi hittar en ny finansiering eller inte kommer Förbifart Stockholm att byggas, intygar Socialdemokraternas borgarråd Karin Wanngård i tidningen Årsta/Enskede.

På frågan vad Stefan Löfven kommer att tycka om det här svarar Karin Wanngård:
– Ja, det är ju han som har öppnat upp för den här möjligheten, så att jag förutsätter att han sätter sig vid förhandlingsbordet och kan resonera om hur vi kan få bättre kollektivtrafik till Stockholm.

De rödgröna har även kommit överens om att stänga Bromma flygplats senast år 2022.

Texten är uppdaterad 15/10 16.30