Bild: Jessica SegerbergBild: Jessica Segerberg

Förare vittnar om ”misär” i transportbranschen

Dela

På en parkeringsplats i Trelleborgs hamn väntar makedonska lastbilschaufförer på sms om påhugg från ett svenskt åkeri i Malmö. Utsatthet och bristfälliga villkor präglar arbetet för de som befinner sig längst ner på den europeiska arbetsmarknaden.

Tio minuter. Så länge får vi prata med lastbilschauffören Darko*, sedan börjar hans makedonska arbetskompisar att vissla och hojta. Darko är en storvuxen man med vänligt ansikte och han gör en ursäktande min när han förklarar att intervjun är över.

– Jag kan få problem med bossen, säger han och försvinner in i en dragbil, där två av hans kollegor väntar.

Det irriterade mumlet inifrån kupén, som kvävs när Darko slår igen dörren, vittnar om att han nog har sagt lite för mycket.

På en inhägnad parkeringsplats i Trelleborgs hamn samlas utländska lastbilschaufförer under helgerna. En del för att på måndagen ta färjan över till kontinenten. Där plockar de upp ny last i Polen, kör vidare till Spanien för att sedan återvända till Linköping. Andra står parkerade här i en osäker väntan på nya uppdrag från en arbetsgivare någonstans i Sverige.

Darko är en av de förare som tillbringar dagarna med att vänta på jobb. Han berättar att han har bott i bilen i över två månader. Att lastbilschaufförer sover i hytten är inget ovanligt. Det gör även förare med svenska kollektivavtal. Men då handlar det om några dagar i stöten. På fåordig engelska förklarar Darko att livet på parkeringen kan vara slitsamt. Här finns det bara en dusch och toalett på för ibland upp till 200 lastbilschaufförer.

Darko är borta långa perioder åt gången, berättar han. För långa, tycks det som.
– Jag har familj och barn hemma i Makedonien. Min dotter är tolv och min son är… Han får tänka efter en stund innan han minns, TIO!

Trelleborg_R_Bilar.jpg

Bild: Jessica Segerberg

Svenska hamnarbetare och ombudsmän på Transportarbetarförbundet som vi talar med gnisslar tänder när de talar om denna parkeringsplats: ”Misär”. ”Lönedumpning”. ”Den svenska transportbranschen är döende”.

Att den svenska transportbranschen påverkats stort av EU:s regler för arbetsmarknaden är ett faktum. Svenska åkerier som kör internationell fjärrtrafik har antingen försvunnit eller använder sig uteslutande av utländsk arbetskraft. Mindre nogräknade företag har dragit fördel av kryphål och bristande kontroll för att anställa till låga löner och sämre villkor.

Darko kör åt ett svenskt åkeri i Malmö. Bilen som han använder är registrerad i Bulgarien, men gör bara körningar i Sverige. Detta upplägg kan vara lagligt om det svenska åkeriet har alla tillstånd som krävs – och om företaget har en filial i Bulgarien där de betalar skatt. Men enligt trafikpoliser som Dagens Arena pratat med är upplägget också vanligt bland åkerier som vill kringgå svensk fordonsskatt. Företag med orimligt låga priser måste kapa kostnaderna för att kunna göra vinst.

Darko berättar att han får sms av sin arbetsgivare om vilka körningar han ska göra. I sms:et finns information om fraktnummer och leveransadress. Darko får bara betalt för de körningar han gör – till skillnad från förare med kollektivavtal som har månadslön. Han vill inte berätta hur mycket han tjänar, men enligt branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag erbjuds kunder transporter med detta mindre seriösa upplägg för omkring 35 till 40 kronor milen. Priset för en ”vit” transport ligger på långt mer än det dubbla.

Ett brott som förekommer inom fjärrtrafiken är så kallade cabotagebrott. Enligt gällande EU-regler får ett åkeri i exempelvis Tyskland göra en transport till Sverige. Den tyska lastbilen får då vistas här i maximalt sju dagar. Under den tiden får bilen göra totalt tre transporter inom Sverige, innan förare och bil måste lämna landet.

Föraren ska ha dokument med uppgifter om när man kom in i landet och hur många körningar som gjorts sedan dess. Enligt en studie från Lunds universitet befinner sig omkring 2 000 till 3 000 bilar i Sverige som bryter mot cabotagereglerna. Utländska företag, som låter sina bilar vara kvar i Sverige längre än vad cabotagereglerna tillåter, får körningar genom att ha betydligt lägre priser än företag med svenska kollektivavtal.

För att få kontrakt med en speditör gäller det att ha låga priser. Det går ofta till så att ett speditionsföretag ger ett av sina kontrakterade åkerier i uppdrag att göra en körning. Åkeriet, som tar på sig fler körningar än man har kapacitet till, lejer i sin tur ut körningen till ett annat åkeri, men mot en lägre betalning.

Mellanskillnaden blir det första åkeriets vinst. Detta kan leda till långa underentreprenörsled där priserna sjunker för varje nytt företag i kedjan. Ibland slutar det med att någon, som Darko, får körningen i form av ett sms med ett fraktnummer och en slutdestination. Priset har då pressats så lågt att inget åkeri med kollektivavtal längre kan vara med och tävla om jobben.

Vi vandrar bort från Darko och hans kollegor, som med sammanbitna miner följer varje steg vi tar inifrån en blå dragbil.

Lite längre bort står en något onykter man och smådansar till östeuropeisk popmusik som väller ut ur den öppna förarhytten. Att vi presenterar oss som journalister gör honom och hans kollegor, som nyfiket ansluter från intilliggande lastbilar, bara gladare.

– YES, OK! Ropar han över musiken och tar i hand.

Wolski, som den förfriskade mannen presenterar sig som, kommer från Polen och har tillsammans med sin kompis Krysiek en ledig helg i hamnen. På måndag åker de vidare på nya uppdrag: Wolski till Polen och Krysiek till Oslo.

Trelleborg_R_karta.jpg

Bild: Jessica Segerberg

Till skillnad från Darko är de en del av den dagliga trafiken som rullar kors och tvärs genom EU. Wolski och Krysiek kör för ett polskt åkeri och tjänar 1 800 euro (16 300 kronor) i månaden. En bra inkomst, enligt dem själva. Men precis som de makedonska förarna har de betydligt lägre löner än svenska chaufförer. En svensk kollektivavtalsenlig lön i Sverige snittar på runt 25 000 kronor i månaden, enligt Transportarbetareförbundet.

När vi står och pratar kommer plötsligt en man fram till oss. Han är klädd i svart vindjacka och har ett vältrimmat helskägg. I handen håller han en polisbricka. Han tittar strängt på Wolski och säger:

– Show me the drugs and the guns, och brister ut i skratt. Wolski med, om än något nervöst.

Polisen rör sig ofta i hamnen och kontrollerar dem som befinner sig där. Jag vänder mig mot polismannen och frågar om de har stora problem med förare som bryter mot cabotagereglerna? Frågan faller platt. Att sådana regler ens existerar tycks komma som en nyhet för honom.

– Du vet man kan inte ha koll på allt. Jag jobbar här tillfälligt bara, säger han.

Denna okunskap inom polisen är något man inom transportbranschen ser med oro på.

– Trafikpolisen har på senare år omprioriterats. För fyra–fem år sedan fanns det omkring 2 000 poliser som var kunniga i de här frågorna. I dag är de runt 500. Lägg därtill att det inte stoppas någon tung trafik på svenska vägar mellan tio på kvällen och sex på morgonen. Då är det happy hour för de oseriösa företagen, säger Ulric Långberg, ansvarig för transportpolitiska frågor på Sveriges Åkeriföretag.

Plötsligt står Darko bredvid mig igen. Han pekar på mitt anteckningsblock där jag skrivit ner intervjun med honom och gör en rivande gest med händerna.

– Skulle du kunna riva ut intervjun med mig? Du vet, chefen kan inte få reda på att jag pratat med dig, säger han, och försvinner tillbaka till sin bil med bladet i handen.

*Darko heter egentligen något annat.

10 kommentarer

  1. /lasse - 12 maj, 2014

    Detta skiljer sig föga från hur taxibranschen i Sverige fungerar och har fungerat under lång tid.
    .
    ”För att få kontrakt med en speditör gäller det att ha låga priser. Det går ofta till så att ett speditionsföretag ger ett av sina kontrakterade åkerier i uppdrag att göra en körning. Åkeriet, som tar på sig fler körningar än man har kapacitet till, lejer i sin tur ut körningen till ett annat åkeri, men mot en lägre betalning.”
    .
    Exakt så fungerar färdtjänstupphandling också. Ett företag helt utan det faktiska realkapitalet lägger lågt bud. Sen anlitar man smååkare som underleverantörer, dessa i sin tur ”anställer” förare som arbetar på rakt ackord, ingen som helst övertidsersättning eller anställningstrygghet – företaget som fått anbudet kan utan någon som helst vettig motivering förbjuda föraren att arbeta i deras uppdrag, Åkaren måste då avskeda då pga arbetsbrist.
    Snittlönen blir inte så mycket bättre än vad polackerna säger sig få, Någon ”40-timmars” vecka existerar inte, det handlar om åtminstone 220-230 timmar i månaden, oavsett om det är natt eller dag arbete. Många gånger mer.

  2. /lasse - 12 maj, 2014

    Chaufförerna i reportaget arbetar när de fått ett uppdrag och har sammanhängande egen tid när de väntar på uppdrag, som förstås kan avbrytas när som helst men med en viss förvarning. En taxiförare i Sverige, avsett om denne kör samhällsuppdrag eller inte måste i sitta i bilen arbetsklar för att på ögonblicket ta ett uppdrag, det vanliga är rakt ackord på det aktuella priset, och betalt bara när det är uppdrag. Om företaget som dirigerar verksamheten fått för sig att ge kraftiga rabatter blir det förstås motsvarande mindre för föraren. Med tanke på hur uselt Transports taxiavtal är det förståeligt inte speciellt många är medlemmar.

  3. Rättvisetörstande Realist - 22 maj, 2014

    Detta är ett mysterium att det får fortgå, åkarna behöver inte betala trafikskatt för vägslitaget eller ens klara en svensk kontrollbesiktning. Svenska åkare kan naturligtvis inte konkurera med utländska speditionsfirmor som struntar i både lönemoral, trafiksäkerhet och skatteregler. Förarna har ofta så lite 6-700 euro och får stå för drivmedlet själva…! Med den oundvikliga följden att dieselstölder har ökat markant. Jag fattar inte hur jävla flata svenska politiken kan var, förbjud skiten bara. Moderaternas att avreglera hela marknaden och släppa ”allt” fritt är bara för underbart. De vill verkligen inte fatta problemet.

  4. Nationalist? - 23 maj, 2014

    Målet är att öka takten och ta bort all trygghet som stoppar ”utvecklingne” mot ett mål ingen känner och på en väg ingen vet hur den ser ut. Motkrafterna mobiliserar i nationalism och liberalerna blundar.

  5. Hasse - 28 maj, 2014

    Varför talar man aldrig om hur mycket de svenska chaufförerna jobbar gratis? Lönerna är ju hälften jämfört med Finland eller sämre.

  6. Olle - 2 juni, 2014

    Här visar den borgerliga politiken sitt rätta ansikte.Vem hindrar regeringen att göra något åt dessa förhållanden,är det arbetarna?

  7. Fredrik - 19 juni, 2014

    SD:s manlige EU-parlamentariker skall särskilt arbeta för att få ordning på detta.

  8. rene riesle - 23 juli, 2014

    Vad man borde uppmärksamma är att en del stora Svenska/Nordiska ”speditörer” gnuggar både händer o fötter åt EUs transport/cabbotage politk. Det är ju trots allt dessa som tjänar omåtligt bra pengar på detta ”system”. Och vad som berör mig personligen är att dessa sk ”chaufförer” dessutom inte har förarutbildningar eller andra ”behörigheter” typ farligt gods mm och är en trafikfara för alla andra som rör sig i trafiken. Man köper körkort, förarkort och andra behörigheter av sina kontraktörer på svarta marknaden bla i Bulgarien O Rumänien sen får dom arbeta gratis i ett halv år. Fö så har dom ett beteende i övrigt som vore annat att önska, man skitar ner på sina uppställningsplatser,reparerar med stulet material oljebyten över dagvattenbrunnar. Lägg märke till deras fordon har alltid skador runtom,vad beror detta på? Finns bar ett sätt att påverka och agera rätt mot detta…..rösta rätt till hösten!!!!!!!!!





Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

En ny Samhallsklass

Blogg › De är 20 000 nu. Och de är på väg att bli fler. De packar din mat och städar flygplatser. De långsammaste är för länge sedan bortsållade. I en verksamhet med avkastningskrav kan det krävas att du jobbar 17-timmarspass. Välkommen till det nya Samhall. 938facebook: 875 twitter: 63

Hanna Cederin: Vänstern har svar på hedersförtrycket

Debatt › Bara en progressiv och antirasistisk vänster har trovärdighet i frågan om hur kvinnor som utstår våld i hederns namn ska ges stöd och möjlighet till ett fritt liv, skriver Hanna Cederin, Ung Vänster. 0Inga delningar

Uppluckrad migrationslag splittrar alliansen

Nyhet › Regeringen vill luckra upp den tuffa migrationspolitiken som slår hårt mot ensamkommande. Johanna Jönsson (C) ser det snarast som ett försök att tysta den massiva kritiken mot hur ensamkommande behandlas.  0Inga delningar

Rut-avdraget slår alla rekord

Nyhet › Halveringen av rut-avdraget har slagit hårt mot branschen, larmar Almega i dag. Men Skatteverkets siffror ger en annan bild. Aldrig någonsin har så många köpt rut-tjänster till så höga belopp av så många utförare under en oktobermånad. 0Inga delningar

Varför tillåts nazister marschera på våra gator?

Ledare › Det är hög tid att myndigheterna visar att de tar hotet från organisationer som Nordiska motståndsrörelsen på allvar.  0Inga delningar

Vårt gemensamma tillhör medborgarna – inte företagen

Ledare › Vem som ska bestämma och styra över välfärdens resurser är vår tids stora ideologiska konflikt.  0Inga delningar

95 procent av partibidragen till M och SD är hemliga

Nyhet › M och SD tog emot 18 respektive 19,5 miljoner i partibidrag förra året. Men 95 procent av bidragen redovisas i en klumpsumma – därmed går det inte att spåra var pengarna kommer ifrån. Nu föreslår en utredning skärpta krav.  0Inga delningar

Måste ta emot 39 nyanlända – per dag

Nyhet › Med två månader kvar har 67 av landets kommuner tagit emot hälften eller färre av de nyanlända som de ska enligt lag. Stockholms stad måste ta emot 39 nyanlända per dag för att hinna ikapp – en bra bit ifrån de två per dag man tagit emot hittills. 0Inga delningar

S-toppar ratar Moderaternas bud om vinster i välfärden

Nyhet › En uppgörelse med allianspartierna utan vinstbegränsningar är oacceptabelt, anser ledande socialdemokrater. »Jag ser gärna en överenskommelse som begränsar vinster, främst inom skolan«, säger Karin Wanngård, kommunalråd Stockholm. 0Inga delningar

Facken oense om vinster i välfärden

Nyhet › LO kan tänka sig vinstförbud i skolan medan Kommunal inte vill göra skillnad mellan olika välfärdstjänster. Samtidigt har de två lärarfacken vitt skilda åsikter i vinstfrågan.  0Inga delningar

Friskolor betydligt mer generösa med mattebetygen

Nyhet › Elever i fristående gymnasieskolor får oftare ett högre betyg än vad de presterat på nationella proven. Särskilt stora är skillnaderna i matematik, visar Dagens Arenas granskning. 0Inga delningar

Därför går det bra för Sveriges Trump

Blogg › Bert Karlsson använder också Trumps framgångsrecept. 0Inga delningar

Stockholmsalliansen slopar satsning på jämlik hälsa – inte kostnadseffektivt

Nyhet › För att råda bot på den ojämlika hälsan satsade landstingsalliansen på hälsomottagningar i socialt utsatta områden. Nu lägger man ner verksamheten. »Människor kommer inte få den vård de behöver«, varnar sjukgymnasten David Sweet. 0Inga delningar

Friskolejättarna har 20 procent fler elever per lärare

Nyhet › Den låga lärartätheten i fristående skolor drivs helt och hållet av de stora privata skolkoncernerna, visar Lärarförbundets beräkningar. »Genom att fylla på klassrummen uppstår vinsterna i friskolorna«, säger Johanna Jaara Åstrand. 0Inga delningar

Här är SD:s tio sjukaste motioner

Nyhet › Beslagta asylsökandes ägodelar, inskränk aborträtten och låt kungen dela ut medaljer till svenska hjältar. Här är tio av de sjukaste motionerna som Sverigedemokraterna lagt i år. 0Inga delningar

Vinster i välfärden

JonasVlachos

Skolforskare: Friskolor har starkare incitament att sätta högre betyg

Nyhet › Flera fristående gymnasieskolor ger systematiskt eleverna högre betyg i matematik jämfört med resultatet på nationella proven. »Den enklaste förklaringen är att friskolor har starkare incitament att sätta högre betyg«, säger skolforskaren Jonas Vlachos.  0Inga delningar

Bild: stock.xchng

Här fick 100 procent av eleverna högre betyg

Nyhet › Flera fristående gymnasieskolor ger varenda elev högre betyg i vissa matematikkurser jämfört med resultatet på nationella proven. En av dem är Thoren business school. »Eleverna är värda exakt det betyg de får«, säger rektor Catarina Altbom. 0Inga delningar

friskolor

Friskolor betydligt mer generösa med mattebetygen

Nyhet › Elever i fristående gymnasieskolor får oftare ett högre betyg än vad de presterat på nationella proven. Särskilt stora är skillnaderna i matematik, visar Dagens Arenas granskning. 0Inga delningar

95 miljarder gick till vinstdrivande välfärdsbolag
Seko Sthlm: LO måste stå fast vid att stoppa vinster i välfärden
 

MP-kongress 2016

Mårten Roslund

MP fortsatt splittrat i bostadspolitiken

Nyhet › »Migrationslagarna ska bli så kortvariga som möjligt. Då blir det väldigt motsägelsefullt att gå fram med hårdare regler för bostadsbyggande«, säger Grön Ungdoms språkrör Mårten Roslund.  2facebook: 2

Anders Wallner

Wallner gav känga till Eriksson

Nyhet › Den avgående partisekreteraren Anders Wallner hyllade Miljöpartiets öppenhet under sitt tal på kongressen – och gav en känga till tidigare språkröret Peter Eriksson. 4facebook: 4

mp kongress

Bra stämning på MP-kongress

Nyhet › Trots kris och avgående språkrör är stämningen god på Miljöpartiets kongress. Det tycker de ombud som Dagens Arena har pratat med. 47facebook: 47

»Krisen får inte definiera oss«
»Finns inget stöd för flyktingamnesti«
 

Dagens Arena i Strasbourg

shekarabi ulvskog

Ulvskog: Gör Shekarabi (S) till bostads- och samhällsbyggarminister

Nyhet › S-toppen Marita Ulvskog vill se en uppdaterad bostadsministerpost. Civilminister Ardalan Shekarabi är en kandidat. Dessutom ser hon utrymme för omgörning i utbildningsdepartementet. 40facebook: 40

Wikstrom eu liberlarerna

Hon ska ena Ungern och Sverige i flyktingfrågan

Intervju › Sist EU försökte få till stånd en gemensam flyktingpolitik tog det 13 år. Resultatet blev den i dag så kritiserade Dublinförordningen. Nu är åter det dags. Europaparlamentet har lagt makten i Cecilia Wikströms (L) händer. 55facebook: 55

marita jens

»Nya Dublinreglerna enbart kosmetika«

Nyhet › Den socialdemokratiska gruppen i Europaparlamentet sågar EU-kommissionens förslag om nya asylregler – men ser potential i straffavgiften för de länder som vägrar ta emot flyktingar. 6facebook: 6

 

Arbetsmiljö

Foto: Mikael Gustavsen. Arbetsmiljöverket

Pausa lönefrågan, ta tag i lärarnas arbetsmiljö

Blogg › Arbetsmiljöverket bör hota skolor med vite när arbetsgivarna inte tar sitt arbetsmiljöansvar. 0Inga delningar

citatfacebook

Socialsekreterare hängs ut som pedofiler och barnkidnappare på nätet

Nyhet › Socialsekreterare hängs ut med namn och bild på Facebook och beskrivs som barnkidnappare, alkoholister och häxor. »Hur ska man våga arbeta i det här yrket om man blir uthängd som privatperson?«, säger Lena Säljö, socialtjänstchef.  317facebook: 317

Bild: Kartläggning socialsekreterare 2016, Akademikerförbundet SSR/Novus.

Hoten mot socialsekreterare ökar – men få hot anmäls

Nyhet › Var fjärde socialsekreterare har blivit utsatt för hot och våld i arbetet. Men endast en bråkdel anmäls. »Man tvingas lägga det som inträffat bakom sig«, säger Eva Karsten, Arbetsmiljöverket. 27facebook: 27

Vård och omsorg värst i klassen
»Skyddsombuden har tappat tilltron till Arbetsmiljöverket«
 

Tema: Stafettläkare

Foto: Flickr/ HCC Public Information Office

Trots varning om usla villkor – fler landsting anlitar Orange

Nyhet › »Om vi skulle hyra in en snickare skulle man ju inte ställt frågan om hur avtalet med deras arbetsgivare ser ut«, säger Fredrik Larsson (M), ordförande i landstingsstyrelsen i Värmland. 53facebook: 53

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Vårdförbundet varnar: Undermåliga villkor för utländska hyrsjuksköterskor

Nyhet › Norge ratar bemanningsföretaget Orange. I Sverige kringgår företaget landstingens krav på kollektivavtalsenliga villkor – utländska hyrsjuksköterskor vittnar om lägre löner. 79facebook: 79

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Hyrläkare vanligare i utsatta områden – vårdkvaliteten äventyras

Nyhet › Flera vårdcentraler i Stockholms län bemannas av hyrläkare i så hög utsträckning att vårdkvaliteten försämras. Samtliga ligger i utsatta områden med höga ohälsotal. 45facebook: 45

Civilministern: Landstingen bör ställa krav på bemanningsföretagen
Stafettläkarna även ett problem i storstadsregionerna
 

Redaktionen


Nina Brevinge

Pisa: Elever med utländsk bakgrund presterade bättre

Att antalet elever med utländsk bakgrund blivit fler har inte påverkat årets Pisa-resultat negativt jämfört med 2012... 0Inga delningar

Veckans graf: Nästan var femte pensionär under EU:s fattigdomsgräns

Stor brist på sjuksköterskor och lärare


Kent Källqvist

Palestina firar jul i terrorns skugga

I dag hade de tre vise männen inte kommit fram till Jesusbarnet i Betlehem. 0Inga delningar


Vesna Prekopic

Nu måste skolan prestera i jämlikhet

Dags att lägga Pisa-paniken åt sidan och börja jaga jämlikheten i skolan lika högljutt som man jagat elevernas resultat. 0Inga delningar

Överskatta inte Pisa

Ett år med andrum


livbeckstrom

Facktillhörighet ska inte avgöra rätt till heltid

Heltidsjobb saknar skydd i lagen, säger AD i en ny dom. Därmed kan arbetsgivarna strunta i turordningsreglerna när de hyvlar bort tid... 0Inga delningar


hannafinmo

Alliansens svek mot pensionerna

Tjänstepensionen är helt avgörande för att många människor ska få en pension som går att leva på... 0Inga delningar

Anställningsstöd är inte företagsstöd

Någon som är förvånad att mammor jobbar deltid?


Anna de Lima Fagerlind

Läkare kräver etisk analys av åldersbestämmande

Trots varningar och otillräckligt forskningsunderlag – Rättsmedicinalverket ska snart börja åldersbestämma ensamkommande... 17facebook: 17

Ramberg rasar mot skattetopparna: »Vänskapskorruption«

»Liberalernas förslag vore döden för taxi«


Kitty Ehn

Vad innebär det att vara värd för Nato?

Den 25 maj kommer riksdagen att rösta om värdlandsavtalet med militäralliansen Nato. Både kritiker och förespråkare menar att Sveriges säkerhet står på spel. 44facebook: 44

En hälsning betyder inte att du är islamist

Som om högern bryr sig om företag


Amanda Lindholm

Hård press på tjejjourer under julhelgerna

Socialtjänsten och andra samhällsfunktioner som vanligtvis finns för kvinnor och unga som utsätts för våld stängs under julhelgerna... 149facebook: 149

Regeringen tog bort Migrationsverkets ansvar för krisberedskap

Lagen om ID-kontrollen antogs


Fredrik Adolfsson

Förskolan på väg mot skilda världar

I en ny rapport om förskolan framkommer skillnader mellan privata utförare och kommunala. ”Vi är på väg mot skilda världar” säger Annelie Nordström, ordförande för fackförbundet Kommunal som har gjort undersökningen... 20twitter: 20

”Det är Moderaterna som har problem att finansiera budgeten”

Vårdval Stockholm ökar klasskillnaderna

  • annons_julkap_2016
    pengaropolitik
    Arena_banner_nyhetsbrev