Bild: Jessica SegerbergBild: Jessica Segerberg

Förare vittnar om ”misär” i transportbranschen

Dela

På en parkeringsplats i Trelleborgs hamn väntar makedonska lastbilschaufförer på sms om påhugg från ett svenskt åkeri i Malmö. Utsatthet och bristfälliga villkor präglar arbetet för de som befinner sig längst ner på den europeiska arbetsmarknaden.

Tio minuter. Så länge får vi prata med lastbilschauffören Darko*, sedan börjar hans makedonska arbetskompisar att vissla och hojta. Darko är en storvuxen man med vänligt ansikte och han gör en ursäktande min när han förklarar att intervjun är över.

– Jag kan få problem med bossen, säger han och försvinner in i en dragbil, där två av hans kollegor väntar.

Det irriterade mumlet inifrån kupén, som kvävs när Darko slår igen dörren, vittnar om att han nog har sagt lite för mycket.

På en inhägnad parkeringsplats i Trelleborgs hamn samlas utländska lastbilschaufförer under helgerna. En del för att på måndagen ta färjan över till kontinenten. Där plockar de upp ny last i Polen, kör vidare till Spanien för att sedan återvända till Linköping. Andra står parkerade här i en osäker väntan på nya uppdrag från en arbetsgivare någonstans i Sverige.

Darko är en av de förare som tillbringar dagarna med att vänta på jobb. Han berättar att han har bott i bilen i över två månader. Att lastbilschaufförer sover i hytten är inget ovanligt. Det gör även förare med svenska kollektivavtal. Men då handlar det om några dagar i stöten. På fåordig engelska förklarar Darko att livet på parkeringen kan vara slitsamt. Här finns det bara en dusch och toalett på för ibland upp till 200 lastbilschaufförer.

Darko är borta långa perioder åt gången, berättar han. För långa, tycks det som.
– Jag har familj och barn hemma i Makedonien. Min dotter är tolv och min son är… Han får tänka efter en stund innan han minns, TIO!

Trelleborg_R_Bilar.jpg

Bild: Jessica Segerberg

Svenska hamnarbetare och ombudsmän på Transportarbetarförbundet som vi talar med gnisslar tänder när de talar om denna parkeringsplats: ”Misär”. ”Lönedumpning”. ”Den svenska transportbranschen är döende”.

Att den svenska transportbranschen påverkats stort av EU:s regler för arbetsmarknaden är ett faktum. Svenska åkerier som kör internationell fjärrtrafik har antingen försvunnit eller använder sig uteslutande av utländsk arbetskraft. Mindre nogräknade företag har dragit fördel av kryphål och bristande kontroll för att anställa till låga löner och sämre villkor.

Darko kör åt ett svenskt åkeri i Malmö. Bilen som han använder är registrerad i Bulgarien, men gör bara körningar i Sverige. Detta upplägg kan vara lagligt om det svenska åkeriet har alla tillstånd som krävs – och om företaget har en filial i Bulgarien där de betalar skatt. Men enligt trafikpoliser som Dagens Arena pratat med är upplägget också vanligt bland åkerier som vill kringgå svensk fordonsskatt. Företag med orimligt låga priser måste kapa kostnaderna för att kunna göra vinst.

Darko berättar att han får sms av sin arbetsgivare om vilka körningar han ska göra. I sms:et finns information om fraktnummer och leveransadress. Darko får bara betalt för de körningar han gör – till skillnad från förare med kollektivavtal som har månadslön. Han vill inte berätta hur mycket han tjänar, men enligt branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag erbjuds kunder transporter med detta mindre seriösa upplägg för omkring 35 till 40 kronor milen. Priset för en ”vit” transport ligger på långt mer än det dubbla.

Ett brott som förekommer inom fjärrtrafiken är så kallade cabotagebrott. Enligt gällande EU-regler får ett åkeri i exempelvis Tyskland göra en transport till Sverige. Den tyska lastbilen får då vistas här i maximalt sju dagar. Under den tiden får bilen göra totalt tre transporter inom Sverige, innan förare och bil måste lämna landet.

Föraren ska ha dokument med uppgifter om när man kom in i landet och hur många körningar som gjorts sedan dess. Enligt en studie från Lunds universitet befinner sig omkring 2 000 till 3 000 bilar i Sverige som bryter mot cabotagereglerna. Utländska företag, som låter sina bilar vara kvar i Sverige längre än vad cabotagereglerna tillåter, får körningar genom att ha betydligt lägre priser än företag med svenska kollektivavtal.

För att få kontrakt med en speditör gäller det att ha låga priser. Det går ofta till så att ett speditionsföretag ger ett av sina kontrakterade åkerier i uppdrag att göra en körning. Åkeriet, som tar på sig fler körningar än man har kapacitet till, lejer i sin tur ut körningen till ett annat åkeri, men mot en lägre betalning.

Mellanskillnaden blir det första åkeriets vinst. Detta kan leda till långa underentreprenörsled där priserna sjunker för varje nytt företag i kedjan. Ibland slutar det med att någon, som Darko, får körningen i form av ett sms med ett fraktnummer och en slutdestination. Priset har då pressats så lågt att inget åkeri med kollektivavtal längre kan vara med och tävla om jobben.

Vi vandrar bort från Darko och hans kollegor, som med sammanbitna miner följer varje steg vi tar inifrån en blå dragbil.

Lite längre bort står en något onykter man och smådansar till östeuropeisk popmusik som väller ut ur den öppna förarhytten. Att vi presenterar oss som journalister gör honom och hans kollegor, som nyfiket ansluter från intilliggande lastbilar, bara gladare.

– YES, OK! Ropar han över musiken och tar i hand.

Wolski, som den förfriskade mannen presenterar sig som, kommer från Polen och har tillsammans med sin kompis Krysiek en ledig helg i hamnen. På måndag åker de vidare på nya uppdrag: Wolski till Polen och Krysiek till Oslo.

Trelleborg_R_karta.jpg

Bild: Jessica Segerberg

Till skillnad från Darko är de en del av den dagliga trafiken som rullar kors och tvärs genom EU. Wolski och Krysiek kör för ett polskt åkeri och tjänar 1 800 euro (16 300 kronor) i månaden. En bra inkomst, enligt dem själva. Men precis som de makedonska förarna har de betydligt lägre löner än svenska chaufförer. En svensk kollektivavtalsenlig lön i Sverige snittar på runt 25 000 kronor i månaden, enligt Transportarbetareförbundet.

När vi står och pratar kommer plötsligt en man fram till oss. Han är klädd i svart vindjacka och har ett vältrimmat helskägg. I handen håller han en polisbricka. Han tittar strängt på Wolski och säger:

– Show me the drugs and the guns, och brister ut i skratt. Wolski med, om än något nervöst.

Polisen rör sig ofta i hamnen och kontrollerar dem som befinner sig där. Jag vänder mig mot polismannen och frågar om de har stora problem med förare som bryter mot cabotagereglerna? Frågan faller platt. Att sådana regler ens existerar tycks komma som en nyhet för honom.

– Du vet man kan inte ha koll på allt. Jag jobbar här tillfälligt bara, säger han.

Denna okunskap inom polisen är något man inom transportbranschen ser med oro på.

– Trafikpolisen har på senare år omprioriterats. För fyra–fem år sedan fanns det omkring 2 000 poliser som var kunniga i de här frågorna. I dag är de runt 500. Lägg därtill att det inte stoppas någon tung trafik på svenska vägar mellan tio på kvällen och sex på morgonen. Då är det happy hour för de oseriösa företagen, säger Ulric Långberg, ansvarig för transportpolitiska frågor på Sveriges Åkeriföretag.

Plötsligt står Darko bredvid mig igen. Han pekar på mitt anteckningsblock där jag skrivit ner intervjun med honom och gör en rivande gest med händerna.

– Skulle du kunna riva ut intervjun med mig? Du vet, chefen kan inte få reda på att jag pratat med dig, säger han, och försvinner tillbaka till sin bil med bladet i handen.

*Darko heter egentligen något annat.

10 kommentarer

  1. /lasse - 12 maj, 2014

    Detta skiljer sig föga från hur taxibranschen i Sverige fungerar och har fungerat under lång tid.
    .
    ”För att få kontrakt med en speditör gäller det att ha låga priser. Det går ofta till så att ett speditionsföretag ger ett av sina kontrakterade åkerier i uppdrag att göra en körning. Åkeriet, som tar på sig fler körningar än man har kapacitet till, lejer i sin tur ut körningen till ett annat åkeri, men mot en lägre betalning.”
    .
    Exakt så fungerar färdtjänstupphandling också. Ett företag helt utan det faktiska realkapitalet lägger lågt bud. Sen anlitar man smååkare som underleverantörer, dessa i sin tur ”anställer” förare som arbetar på rakt ackord, ingen som helst övertidsersättning eller anställningstrygghet – företaget som fått anbudet kan utan någon som helst vettig motivering förbjuda föraren att arbeta i deras uppdrag, Åkaren måste då avskeda då pga arbetsbrist.
    Snittlönen blir inte så mycket bättre än vad polackerna säger sig få, Någon ”40-timmars” vecka existerar inte, det handlar om åtminstone 220-230 timmar i månaden, oavsett om det är natt eller dag arbete. Många gånger mer.

  2. /lasse - 12 maj, 2014

    Chaufförerna i reportaget arbetar när de fått ett uppdrag och har sammanhängande egen tid när de väntar på uppdrag, som förstås kan avbrytas när som helst men med en viss förvarning. En taxiförare i Sverige, avsett om denne kör samhällsuppdrag eller inte måste i sitta i bilen arbetsklar för att på ögonblicket ta ett uppdrag, det vanliga är rakt ackord på det aktuella priset, och betalt bara när det är uppdrag. Om företaget som dirigerar verksamheten fått för sig att ge kraftiga rabatter blir det förstås motsvarande mindre för föraren. Med tanke på hur uselt Transports taxiavtal är det förståeligt inte speciellt många är medlemmar.

  3. Rättvisetörstande Realist - 22 maj, 2014

    Detta är ett mysterium att det får fortgå, åkarna behöver inte betala trafikskatt för vägslitaget eller ens klara en svensk kontrollbesiktning. Svenska åkare kan naturligtvis inte konkurera med utländska speditionsfirmor som struntar i både lönemoral, trafiksäkerhet och skatteregler. Förarna har ofta så lite 6-700 euro och får stå för drivmedlet själva…! Med den oundvikliga följden att dieselstölder har ökat markant. Jag fattar inte hur jävla flata svenska politiken kan var, förbjud skiten bara. Moderaternas att avreglera hela marknaden och släppa ”allt” fritt är bara för underbart. De vill verkligen inte fatta problemet.

  4. Nationalist? - 23 maj, 2014

    Målet är att öka takten och ta bort all trygghet som stoppar ”utvecklingne” mot ett mål ingen känner och på en väg ingen vet hur den ser ut. Motkrafterna mobiliserar i nationalism och liberalerna blundar.

  5. Hasse - 28 maj, 2014

    Varför talar man aldrig om hur mycket de svenska chaufförerna jobbar gratis? Lönerna är ju hälften jämfört med Finland eller sämre.

  6. Olle - 2 juni, 2014

    Här visar den borgerliga politiken sitt rätta ansikte.Vem hindrar regeringen att göra något åt dessa förhållanden,är det arbetarna?

  7. Fredrik - 19 juni, 2014

    SD:s manlige EU-parlamentariker skall särskilt arbeta för att få ordning på detta.

  8. rene riesle - 23 juli, 2014

    Vad man borde uppmärksamma är att en del stora Svenska/Nordiska ”speditörer” gnuggar både händer o fötter åt EUs transport/cabbotage politk. Det är ju trots allt dessa som tjänar omåtligt bra pengar på detta ”system”. Och vad som berör mig personligen är att dessa sk ”chaufförer” dessutom inte har förarutbildningar eller andra ”behörigheter” typ farligt gods mm och är en trafikfara för alla andra som rör sig i trafiken. Man köper körkort, förarkort och andra behörigheter av sina kontraktörer på svarta marknaden bla i Bulgarien O Rumänien sen får dom arbeta gratis i ett halv år. Fö så har dom ett beteende i övrigt som vore annat att önska, man skitar ner på sina uppställningsplatser,reparerar med stulet material oljebyten över dagvattenbrunnar. Lägg märke till deras fordon har alltid skador runtom,vad beror detta på? Finns bar ett sätt att påverka och agera rätt mot detta…..rösta rätt till hösten!!!!!!!!!





Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

LO: Har SD-ledningen varit på bjudmiddag nu igen?

Debatt › SD tänker rösta för fortsatt lönedumpning på svensk arbetsmarknad. Direktörerna kan lita på att Åkesson alltid ställer upp när de kallar, skriver LO:s andre vice ordförande Berit Müllerström. 0Inga delningar

SKATTESMÄLLEN: 20 kronor – per år

Blogg › Regeringen höjer skatten med 1 krona och 66 öre i månaden för dem som har en månadslön på över 37 700 kronor. Så här drabbas du av den röda skattechocken – Dagens Arena har hela listan. 0Inga delningar

Så tycker facken om budgeten

Nyhet › Facken applåderar förbättringarna i a-kassan och satsningarna på arbetsmiljön. Men flera av fackförbunden efterlyser mer utbildningssatsningar. 0Inga delningar

»Skrämmande likheter mellan SD:s partiprogram och Mein Kampf«

Analys › I Tyskland resulterade en uppdelning av medborgarna i ett »vi« och »dem« i Förintelsen. Man kan därför tycka att ett demokratiskt parti i Sverige 2016 inte skulle vilja använda sig av exakt samma idéer i sitt partiprogram, skriver Mikael Nilsson, historiker, Uppsala universitet. 0Inga delningar

Olikheterna formar våra svenska värderingar

Ledare › Särdragen i svenskt samhällsliv är inte resultatet av gemensamma kulturella värderingar, utan av hård politisk oenighet. 0Inga delningar

Skolmiljoner brinner inne – 16 600 lärare går miste om lönelyft

Nyhet › 600 miljoner av det statliga lönelyftets tre miljarder kronor kommer inte att delas ut i år. Över 16 000 lärare går miste om en månatlig lönehöjning på 3 000 kronor. 0Inga delningar

22 av 22 remissinstanser sågar regeringens nya migrationspolitik

Nyhet › Alla 22 instanser som hittills lämnat in remissvar på regeringens nya migrationspolitiska förslag sågar det vid fotknölarna. 5275facebook: 5275

PODD | FN:s migrationsmöte – vad ledare gör för en selfie med Obama

Blogg › Under två dagar kommer världens ledare samlas för två möten om migration och människor som flyr. Vad kommer de komma fram till och kan vi hoppas på en riktig förändring? 0Inga delningar

Hård kritik mot höjd pensionsålder

Nyhet › Flera fackförbund är kritiska mot att höja pensionsåldern. »Det kommer drabba kvinnor som inte orkar ett helt arbetsliv«, säger Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet. 0Inga delningar

»Får vi inga pengar från kunden får du ingen lön«

Nyhet › Egenanställningsföretagen marknadsför sin verksamhet som »enkel och trygg«. Men enligt facket råder stor osäkerhet kring de anställdas villkor och i värsta fall blir man helt utan lön. 21facebook: 21

Så har rasistsajterna rasat i sociala medier

Nyhet › Spridningen av material från hatsajter har minskat med nära 75 procent det senaste halvåret. 518facebook: 518

Läkare: Förlossningsskador skandalöst dåligt undersökt

Nyhet › Bristningar drabbar upp till 60 procent av alla föderskor. Enligt Socialstyrelsen ger skadorna sällan problem. Nu stöter myndigheten på motstånd – forskare pekar på omfattande kunskapsluckor. 566facebook: 566

Sverige sämst i klassen – här ökar klyftorna som mest

Nyhet › Skillnaden mellan fattiga och rika ökar mer i Sverige än i något annat OECD-land, visar ny rapport från LO. 1591facebook: 1591

Så driver assistansbolagen upp vinsterna

Nyhet › Med hjälp av jurister kan privata bolag driva upp antalet assistanstimmar – och därmed vinsterna. »Lagen sätter få gränser för vad man kan få« säger Cecilia Eek, Försäkringskassan. 68facebook: 68

MP-kongress 2016

Mårten Roslund

MP fortsatt splittrat i bostadspolitiken

Nyhet › »Migrationslagarna ska bli så kortvariga som möjligt. Då blir det väldigt motsägelsefullt att gå fram med hårdare regler för bostadsbyggande«, säger Grön Ungdoms språkrör Mårten Roslund.  2facebook: 2

Anders Wallner

Wallner gav känga till Eriksson

Nyhet › Den avgående partisekreteraren Anders Wallner hyllade Miljöpartiets öppenhet under sitt tal på kongressen – och gav en känga till tidigare språkröret Peter Eriksson. 4facebook: 4

mp kongress

Bra stämning på MP-kongress

Nyhet › Trots kris och avgående språkrör är stämningen god på Miljöpartiets kongress. Det tycker de ombud som Dagens Arena har pratat med. 47facebook: 47

»Krisen får inte definiera oss«
»Finns inget stöd för flyktingamnesti«
 

Dagens Arena i Strasbourg

shekarabi ulvskog

Ulvskog: Gör Shekarabi (S) till bostads- och samhällsbyggarminister

Nyhet › S-toppen Marita Ulvskog vill se en uppdaterad bostadsministerpost. Civilminister Ardalan Shekarabi är en kandidat. Dessutom ser hon utrymme för omgörning i utbildningsdepartementet. 40facebook: 40

Wikstrom eu liberlarerna

Hon ska ena Ungern och Sverige i flyktingfrågan

Intervju › Sist EU försökte få till stånd en gemensam flyktingpolitik tog det 13 år. Resultatet blev den i dag så kritiserade Dublinförordningen. Nu är åter det dags. Europaparlamentet har lagt makten i Cecilia Wikströms (L) händer. 55facebook: 55

marita jens

»Nya Dublinreglerna enbart kosmetika«

Nyhet › Den socialdemokratiska gruppen i Europaparlamentet sågar EU-kommissionens förslag om nya asylregler – men ser potential i straffavgiften för de länder som vägrar ta emot flyktingar. 6facebook: 6

 

Arbetsmiljö

Foto: Mikael Gustavsen. Arbetsmiljöverket

Pausa lönefrågan, ta tag i lärarnas arbetsmiljö

Blogg › Arbetsmiljöverket bör hota skolor med vite när arbetsgivarna inte tar sitt arbetsmiljöansvar. 0Inga delningar

citatfacebook

Socialsekreterare hängs ut som pedofiler och barnkidnappare på nätet

Nyhet › Socialsekreterare hängs ut med namn och bild på Facebook och beskrivs som barnkidnappare, alkoholister och häxor. »Hur ska man våga arbeta i det här yrket om man blir uthängd som privatperson?«, säger Lena Säljö, socialtjänstchef.  317facebook: 317

Bild: Kartläggning socialsekreterare 2016, Akademikerförbundet SSR/Novus.

Hoten mot socialsekreterare ökar – men få hot anmäls

Nyhet › Var fjärde socialsekreterare har blivit utsatt för hot och våld i arbetet. Men endast en bråkdel anmäls. »Man tvingas lägga det som inträffat bakom sig«, säger Eva Karsten, Arbetsmiljöverket. 27facebook: 27

Vård och omsorg värst i klassen
»Skyddsombuden har tappat tilltron till Arbetsmiljöverket«
 

Tema: Stafettläkare

Foto: Flickr/ HCC Public Information Office

Trots varning om usla villkor – fler landsting anlitar Orange

Nyhet › »Om vi skulle hyra in en snickare skulle man ju inte ställt frågan om hur avtalet med deras arbetsgivare ser ut«, säger Fredrik Larsson (M), ordförande i landstingsstyrelsen i Värmland. 53facebook: 53

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Vårdförbundet varnar: Undermåliga villkor för utländska hyrsjuksköterskor

Nyhet › Norge ratar bemanningsföretaget Orange. I Sverige kringgår företaget landstingens krav på kollektivavtalsenliga villkor – utländska hyrsjuksköterskor vittnar om lägre löner. 79facebook: 79

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Hyrläkare vanligare i utsatta områden – vårdkvaliteten äventyras

Nyhet › Flera vårdcentraler i Stockholms län bemannas av hyrläkare i så hög utsträckning att vårdkvaliteten försämras. Samtliga ligger i utsatta områden med höga ohälsotal. 45facebook: 45

Civilministern: Landstingen bör ställa krav på bemanningsföretagen
Stafettläkarna även ett problem i storstadsregionerna
 

Balkanrutten

Bild: Flcikr/International Federation of Red Cross and Red Crescent Society

EU skickar nödhjälp till Grekland

Nyhet › EU-kommissionen föreslår att 700 miljoner euro ska ges till nödhjälp i Grekland, på Balkan och EU-länder utmed Balkanrutten.  12facebook: 12

Matkö i Idomeni, Grekland. Bild: Johanna Senneby

Tusk: Sätt flyktingar i förvar i 18 månader

Nyhet › I en intervju med the Guardian avfärdar Europeiska rådets ordförande Donald Tusk den officiella statistiken över flyktingars ursprung och beskriver Merkels politik som farlig. 10facebook: 10

malin och anna eu

”Plötsligt är det som att det inte finns några flyktingar”

Nyhet › I skuggan av kriget mot terrorismen bryter länderna utmed Balkanrutten mot asylrätten. Europaparlamentarikerna Anna Hedh (S) och Malin Björk (V) är mycket kritiska. 170facebook: 170

Strandade flyktingar syr igen sina munnar i protest
Balkan sorterar flyktingar – hundratals lämnade i ingenmansland
 

Redaktionen


Johanna Senneby

Bye bye Torbjörn Rosdahl (M)

Nya Karolinska-haveri, strumpskandal, förlossningskris, förödande färdtjänstupphandling, indragen kollektivtrafik, vårdkris och SD-fuffens... 0Inga delningar

Upphandlad sjukhusstädning riskerar liv

»Moderaternas politik ger 10 000 färre förlossningsplatser i Stockholm«


Nina Brevinge

Attendo pudlar efter annonshaveri

De är kristna, konservativa och föredrar att bo ihop, försäkrade Attendo när man sökte bostad på Blocket åt 60 filippinska sjuksköterskor... 0Inga delningar

Friskolejättarna har 20 procent fler elever per lärare

Moderata studenter sågar M:s skolförslag


Vesna Prekopic

Polisen behövs, men jämlikhet behövs mer

Att sätta in fler poliser för att förhindra bilbränder är nödvändigt. Men det viktigaste kommer alltid att vara arbetet för att skapa ett jämlikt samhälle. 0Inga delningar

Björklund på farlig populistisk väg

Fega inte ur – förbjud vinster i skolan helt


Anna de Lima Fagerlind

Läkare kräver etisk analys av åldersbestämmande

Trots varningar och otillräckligt forskningsunderlag – Rättsmedicinalverket ska snart börja åldersbestämma ensamkommande... 17facebook: 17

Ramberg rasar mot skattetopparna: »Vänskapskorruption«

»Liberalernas förslag vore döden för taxi«


Kitty Ehn

Vad innebär det att vara värd för Nato?

Den 25 maj kommer riksdagen att rösta om värdlandsavtalet med militäralliansen Nato. Både kritiker och förespråkare menar att Sveriges säkerhet står på spel. 44facebook: 44

En hälsning betyder inte att du är islamist

Som om högern bryr sig om företag


Amanda Lindholm

Hård press på tjejjourer under julhelgerna

Socialtjänsten och andra samhällsfunktioner som vanligtvis finns för kvinnor och unga som utsätts för våld stängs under julhelgerna... 149facebook: 149

Regeringen tog bort Migrationsverkets ansvar för krisberedskap

Lagen om ID-kontrollen antogs


Fredrik Adolfsson

Förskolan på väg mot skilda världar

I en ny rapport om förskolan framkommer skillnader mellan privata utförare och kommunala. ”Vi är på väg mot skilda världar” säger Annelie Nordström, ordförande för fackförbundet Kommunal som har gjort undersökningen... 20twitter: 20

”Det är Moderaterna som har problem att finansiera budgeten”

Vårdval Stockholm ökar klasskillnaderna

  • annons
    pengaropolitik
    annons2
    Arena_banner_nyhetsbrev