Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström. Bild Johan Ödmann / Regeringen. Till höger: hoyasmeg / Flickr
Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström. Bild Johan Ödmann / Regeringen. Till höger: hoyasmeg / Flickr

”Sysselsättningen har ökat med nära 200 000 personer” sa arbetsmarknadsminister Hillevi Engström i söndagens SVT Agenda. Siffrorna är felaktiga.

Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) laborerade med sanningen när hon i söndagens SVT Agenda debatterade regeringens arbetsmarknadspolitik med Ylva Johansson, arbetsmarknadspolitisk talesperson (S).

Engström: ”Vi har sett att sysselsättningen har ökat med nära 200 000 personer som går till jobbet.”

Fakta: Sysselsättningen har ökat i absoluta tal sedan hösten 2006, då den borgerliga regeringen tillträdde. Men samtidigt har antalet svenskar i arbetskraften, på grund av invandring och stora årskullar, ökat mer.

Den intressanta och allmänt vedertagna siffran i sammanhanget är därför sysselsättningsgraden, eller andelen sysselsatta. I augusti 2006 var sysselsättningsgraden enligt Statistiska Centralbyrån (SCB) 67,1 procent. I december 2011 låg den på 65,1 procent. Alltså en försämring.

Dessutom är Hillevi Engströms påstående om den absoluta ökningen av antalet sysselsatta felaktig.

Antal sysselsatta i augusti 2006 var 4 526 000. I december 2011 var siffran 4 621 000. Enligt SCB har alltså antalet sysselsatta, i absoluta tal, ökat med 95 000 personer. Det är knappt hälften så många som arbetsmarknadsministern Hillevi Engström påstod i Agenda.

Engström: ”Jag kan se nu att utanförskapet har minskat med 165 000 personer.”

Fakta: En exakt definition av vad som är ”utanförskap” existerar inte. SCB vill inte befatta sig med begreppet. Dock har Svenskt Näringslivs statistiska husorgan ”Ekonomifakta” beräkningar på utanförskapet.

Ekonomifaktas definition av utanförskap ser ut som följande:

Hela befolkningen (16-64 år) – Sysselsatta – Studenter (heltidsstuderande som ej vill arbeta) + Personer i konjunkturberoende program= Antalet personer i utanförskap.

Men inte ens när man använder sig av Ekonomifaktas siffror går det att säga att utanförskapet har minskat. Enligt Ekonomifakta befann sig 1 100 600 personer i utanförskap 2006. 2010 var det 1 120 500 personer. Med andra ord en ökning på lite drygt 20 000 personer.

Utanförskapet som begrepp är hårt kritiserat. När Riksrevisionen 2008 granskade regeringens mått på utanförskap konstaterade man att begreppet är otydligt definierat. Riksrevisionen ansåg även att regeringens definition av utanförskap missar personer som har en svag position på arbetsmarknaden och som därmed inte har rätt till ersättningar. Samtidigt inkluderas personer med en stark ställning på arbetsmarknaden i utanförskapet, som korttidsarbetslösa och korttidssjukskrivna.

 

Dagens Arena har bett Cherine Khalil, pressekreterare för Hillevi Engström, om en beskrivning av hur arbetsmarknadsdepartementet har räknat ut att utanförskapet har minskat med 165 000 personer. Vi har också bett Cherine Khalil förklara hur man har kommit fram till att antalet sysselsatta har ökat med 200 000 personer. Något svar har vi ännu inte fått.

Skrivet av:
Magnus Åsblad
Yonna Waltersson

Uppdatering: Dagens Arena har nu fått ett svar från Hillevi Engströms stab. Svaret är publicerat i bloggposten ”Engström svarar – vi bemöter”, där vi också svarar de synpunkter Cherine Khalil framför.