Trots politiska löften om att delade turer ska försvinna är arbetspassen kvar, rapporterar Ekot. “Våra medlemmar får betala det med sin hälsa”, säger Lenita Granlund, Kommunal.

Drygt 150 000 löntagare arbetar delade pass i Sverige i dag. Sådana schemaupplägg upplevs som de mest besvärliga, enligt en studie från Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

– Det är ju ett sätt att klona oss. Jag täcker ju upp både för- och eftermiddag och är obetalt ledig mitt på dagen, väntetid, säger Lisa Johansson, som jobbar inom äldrevården i Luleå till SR.

Luleå är en av de kommuner som länge har lovade att ta bort de delade turerna – ändå är de fortfarande kvar.

– Det är bedrövligt att politikerna inte håller sina löften, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare på fackförbundet Kommunal till Dagens Arena.

Under förra årets avtalsrörelse var en minimering av delade turer en viktig fråga för Kommunal.

– Då fick vi in en skrivning om att man ska begränsa antalet delade turer, men också att vi som parter har ett ansvar för att driva frågan lokalt för att de ska minimeras, säger Lenita Granlund.

Varför gick ni med på en begränsning av delade turer i stället för att driva igenom ett förbud mot dem?

– Det finns en del som vill ha delade turer. Vi vill inte ha något totalförbud, däremot tycker vi att de ska ske på frivillig basis. Men generellt sett tycker vi inte att man ska ha delade turer.

Enligt Lenita Granlund är det största problemet med delade turer att arbetsdagarna kan bli upp till 15 timmar långa, med ofrivilliga och obetalda pauser på flera timmar i mitten av passen.

– Det är inte okej. Det påverkar hälsan negativt med trötthet, stress och sömnsvårigheter. Våra medlemmar får betala detta med en dålig hälsa.

Delade turer är inget nytt på arbetsmarknaden, men under 1980-talet jobbades de bort för att sedan återkomma – och öka i antal – på 1990-talet.

– Efter alla besparingar har de successivt ökat. Förr kunde delade turer finnas i schemat ungefär var tredje helg, men de senaste tio åren tenderar de komma tillbaka i större utsträckning och på vardagar. Därför blev frågan så het i avtalsrörelsen.

I dag är Sveriges Kommuner och Landsting överens med Kommunal om att delade turer ska begränsas. Nu hänger det på kommunerna och landstingen att de tar sitt ansvar i frågan, säger Lenita Granlund.

– Alla kommuner har inte delade turer. Det går att lösa det bara viljan finns.