31 procent av de barn som har lågutbildade föräldrar går på introduktionsprogram på gymnasiet. Bland barn med högutbildade föräldrar är det endast 5 procent.

Föräldrarnas utbildningsnivå spelar stor roll för om deras barn går vidare till nationellt program eller om de kommer att läsa på något av introduktionsprogrammen när de börjar gymnasiet. Det rapporterar SVT om på tisdagen.

Hela 31 procent av de barn som växer upp i familjer där föräldrarna endast har förgymnasial utbildning saknar gymnasiebehörighet och går något av introduktionsprogrammen. Motsvarande siffra bland de som växer upp i familjer med högutbildade föräldrar är endast 5 procent. Bland dem som har föräldrar som gått gymnasiet men inte högskola är det 15 procent.

– Det är ju inte elevernas bakgrund som ska avgöra deras resultat. Det är ju eleven vi jobbar med, inte deras föräldrar, säger Kennet Gonzalez, yrkeslärare på Enskede gårds gymnasium till Sveriges Television.

Skolan har i uppdrag att kompensera för skillnader i förutsättningar mellan olika elever för att alla ska nå målen i läro- och kursplaner. Där ingår bland annat skillnader i social bakgrund.

Det finns fem olika introduktionsprogram på gymnasiet för elever som inte har gymnasiebehörighet när de har avslutat grundskolan. Syftet är att det ska ge möjlighet att läsa upp sig till behörighet eller öka möjligheterna till ett arbete.